Start rengøringsfirma

 

Start dit rengøringsfirma – Nu

Denne her guide vil hjælpe dit til at starte et regøringsfirma. Den er skrevet af mig Jimi Hove, som startede et rengøringsfirma med 0,- kr , masser af gæld og ingen forstand på at drive firma eller på markedsføring. På 2 år fik jeg med dette udgangspunkt 7 medarbejdere

( den er denne her hjemmeside der skaffede mig alle disse kunder: http://www.aktiv3.dkstart firma uden penge

Guiden her vil primært fokusere på hvordan du markedsfører dit firma.

Men husk at få læst op hvordan du får betalt skat, lønninger osv osv. ellers kan du få nok så mange kunder, men også miste dem igen.

Men nu til det spændende..

Har du ingen markedsføring har du ingen kunder. Har du mistet kunder, så skal du i gang med markedsføring igen. Kort sagt er god markedsføring altafgørende for dit rengøringsfirma` s eksistens

Rengøringsbranchen er den branche, hvor der er flest mennesker, som forsøger lykken, men også den branche, hvor der er flest firmaer, der går konkurs hvert år, ifølge Skat

Noget af det, der skiller de stærke firmaer fra de svage, kan være evnen til at skabe en effektiv markedsføring

Aktiv 3 giver dig her en startvejledning i, hvordan du kan skabe konstruktiv markedsføring for dit rengøringsfirma

Her er 3 områder, du kan starte med at tænke lidt nærmere over

                      Konkurrencen indenfor rengøringsfirmaer er steget dramatisk under finanskrisen. Alle sænker priserne og mange går konkurs. Tænk på hvordan du kan tilbyde mere service og værdi i dit firma, fremfor bare at sænke priserne

 Markedsfør dit firma som et, der vil gå hele vejen for dine kunder, og gør det. Lav et introduktionstilbud hvor kunderne kan vurdere om din service er så god, som du påstår. Eventuelt gratis i 2 uger eller i hvert fald med god rabat

 1. Sælg det rigtige lige nu

Finanskrisen har presset en masse rengøringsfirmaer, og konkurrencen er større end i flere årtier. Rengøringsbranchen er dog delt op i en masse forskellige segmenter. Undersøg grundigt hvor der er den største konkurrence, og hvor priserne er lavest, og hold dig væk derfra. Eller find på et helt nyt koncept og tag konkurrencen op der fra.

Der er dog som sagt en del områder, hvor konkurrencen ikke er så hård . Hvis man tænker lidt væk fra ejendomsservice, trappevask og kontorrengøring er der en del områder indenfor branchen, hvor der er mere plads til dig

Du kan prøve at søge lidt på De Gule Sider og Krak for at søge blandt de mange dele af branchen, der findes, og der fra finde noget inspiration til, hvilken gren af branchen du vil ind i.

2. Sælg til de store først

Der findes noget, der hedder Best Buyer Marketing. Det går kort sagt ud på at finde de potentielle kunder indenfor din branche , der enten kan sikre dig den størst mulige ordre på èn gang, og som der ved kan sikre dig størst mulig netto- indtjening per udført arbejdstime eller en kombination af begge to

Brug god tid på at finde ud af, hvem de potentielle kunder kan være i den del af branchen, som du nu arbejder i, find ud af hvad deres behov er, find ud af hvem du skal tale med for at få en fod indenfor og vigtigst af alt: find ud af hvordan den slags mennesker gerne vil kontaktes. Hvilket sprog har de, hvordan klæder de sig, hvilken kultur har de og respekter dette

Får du fat i bare èn af disse kunder, kan det betyde en fantastisk opstart for dit firma. Du skal dog være opmærksom på, at har du kun èn eller to store kunder, og du mister dem igen, så er du tilbage, hvor du startede og skal starte forfra igen. Men som en opstart, er en eller to store kunder, der kan sikre dig et godt økonomisk udgangspunkt, en god mulighed for at komme godt i gang

3. Telemarketing

Telemarketing må kun bruges, når du ringer til erhvervskunder ( B2B), men er absolut en af de mest anvendte former for markedsføring indenfor rengøringsbranchen. Telemarketing er en hel videnskab i sig selv. Vi vil her nævne de vigtigste aspekter, som du kan anvende.

Du skal have en liste over dine potentielle kunder. Du bør lave et såkaldt ”script” , hvilket omfatter,  at du har skrevet ned på en liste, hvad du gerne vil sige til kunden , når du kommer igennem på telefonen. Det vigtigste, du skal lære, er:Tag det roligt (pas på med at blive for ”sælgeragtig” )

Husk at du med garanti forstyrrer folk midt i deres arbejde, så vær ydmyg.

Godt nok skal du være ydmyg, men du skal også sælge, så hvis de gerne vil lytte lidt til dig , så nævn det bedste, du kan tilbyde, med det samme. Husk altid at få lukket handlen ved at aftale et møde hos kunden, hvor de skriver under på en kontrakt. Dette er et emne, som vi vil opfordre dig til at læse mere om. Eller du kan evt. hyre et firma til at hjælpe dig med opgaven.

4. Franchise – eller underentreprenør

Der findes enkelte franchiseordninger indenfor rengøringsbranchen her i Danmark. I eksempelvis USA udgør denne type ordninger en stor del af branchen

Det at være del af et franchisekoncept går kort sagt ud på, at du arbejder for et andet firma. Du bruger deres markedsføringskanaler, du bruger deres navn og du får kunderne af dem

Du får oftest også hjælp til, hvordan du laver regnskab. Din rolle er at passe resten af forretningen og give en del af overskuddet til det firma, som du arbejder for

At arbejde som underentreprenør er næsten det samme

Her får du dog ikke den store hjælp fra det rengøringsfirma, som du laver underentreprise for. Til gengæld er det en del nemmere at komme ind i denne del af branchen her i Danmark. Der er virkelig mange rengøringsfirmaer i Danmark, som laver underentreprise for større rengøringsfirmaer.

Tip: Ring til nogle af de større rengøringsfirmaer, og brug de tips, du fik i afsnittet om telemarketing, og se om der skulle være bid.

5. Flyers

Flyers kan være en god og billig måde at få synlighed på i bybilledet.

Du kan bruge dem til at lancere et godt tilbud og du kan bruge dem til simpelthen at få dit logo og dit navn mere udbredt.

Du kan have flyers og visitkort fastklistret på biler (som på billedet her til højre)

Du kan dele ud flyers ud på gader og stræder.Du kan sætte flyers op på gadedøre (husk at spørge om lov først) –          Og du kan dele flyers ud til store arrangementer eller messer

Folk har ikke meget tid, så sørg for at have en tiltrækkende overskrift med et godt tilbud. Hav en sætning som opfordrer dem til at kontakte dig med samme, og dermed har du selvfølgelig skrevet dine kontaktinformationer helt tydeligt.

6. Reklameartikler

Jo flere gange dit logo og dit firmanavn bliver eksponeret for folk, over en længere periode, dets mere vil folk få tillid til, at dit firma ikke bare er et rengøringsfirma, som lige akkurat lever i et års tid, og dernæst går konkurs.

Ved at have dit logo og navn placeret mange steder, vil folk huske dig den lige netop dag, de står og har brug for et rengøringsfirma. Hvis du får dit logo og firmanavn på din bil og dit tøj, får du tusindevis af mennesker til at gå rundt med dit navn og logo i deres underbevidsthed. Så det vil være de to vigtigste områder, hvor du får gjort noget ved din markedsføring.

Du kan også få lavet kalendere, postkort, visitkort, kuglepenne, nøgleringe, paraplyer, håndklæder og så videre. Disse artikler kan du dele gratis ud til messer, arrangementer af forskellig art, på gaden, i konkurrencer eller som en lille gave, når du er ude og give et tilbud på en opgave, eller til den nye kunde, du lige har fået. Husk at gør det simpelt, uden for mange budskaber

Budskaberne skal være simple og for mange budskaber på en gang skaber blot forvirring. Brug også nogle skrifttyper og grafik, der er moderne, og som er rare for øjnene. Et godt sted at starte med at købe billige reklameartikler er hos Vistaprint

7. Online markedsføring

Online markedsføring er det område, vi vil bruge en del plads på her, da dette område er et område i kraftig vækst. Salg via nettet er i forvejen et godt sted at hente sine kunder, hvis du har et rengøringsfirma, men uafhængige analyser viser, at salg via nettet vil stige med ca. 20 % hvert år de næste 5 år.

Det er der ikke meget, der kan hamle op med, i disse økonomisk udfordrende tider. Så derfor har vi afsat en del plads til at tale om online markedsføring

1. Få en hjemmeside, og har du allerede én, så få den opdateret

Først og fremmest handler det om at få en hjemmeside, som du både kan bruge som en slags visitkortside, der viser, hvad dit firma arbejder med, jeres priser og hvem i er. Har du allerede en hjemmeside, så overvej, om den er god nok. Er den stadig moderne?

Hvis du har en gammel hjemmeside med et forældet design, signalerer du, at det ikke betyder noget for dig. Du kan med den nye teknologi, der findes indenfor hjemmesider, forholdsvist nemt selv lave din egen hjemmeside, og du kan også lave den gratis.

Et nemt og gratis system er for eksempel: wordpress eller Blogger http://www.blogger.com Eftersom det efterhånden er blevet så nemt og hurtigt at lave sin egen hjemmeside, så koster det heller ikke så meget at få lavet sin helt egen hjemmeside hos en der, lever af at lave hjemmesider.

Du kan selv finde en leverandør af hjemmesider på nettet, ellers kan du se lidt mere her: Sørg for at folk får set din hjemmeside – søgemaskineoptimering

Det er en god start at få sig en flot hjemmeside, men nu skal vi have nogle besøgende på siden, så du også kan få nogle kunder. Til det formål skal vi snakke om noget, der kaldes ” søgemaskineoptimering”

Søgemaskineoptimering kan kort forklares med, at der udarbejdes en plan for din hjemmeside og dens tilstedeværelse på internettet, som gør, at Google og andre søgemaskiner vælger at sætte din hjemmeside højt i resultaterne, når dine potentielle kunder søger efter ord og services som: rengøringsfirma København, snerydning, kontorrengøring, vicevært, ejendomsservice erhvervsrengøring og så videre

Du kan selv lære at lave søgemaskineoptimering ved købe nogle bøger, ved at læse blogs på nettet og ved selv at arbejde med hjemmesiden, og arbejde med din tilstedeværelse på nettet

Det er ikke super kompliceret, men det tager trods alt noget tid, og det er selvfølgelig også noget, man kan betale sig fra hos nogle, der er specialiseret i at lave søgemaskineoptimering

GRATIS bøger om søgemaskineoptimering finder du her

SEO LEX skrevet af Thomas Rosenstand: http://www.seo-lex.dk/download-light.htmlog

SEO 2.0 af Mikkel Demib Svendsen  http://seo.demib.dk/gratis-seo/

Blogs

hvor du kan holde dig opdateret med det sidste nye indenfor søgemaskineoptimering findes her

Søgemaskineoptimering Viborg

Henrik Bondtofte : http://henrik-bondtofte.dk

Thomas Rosenstand`s blog: http://www.concept-i.dk/blog

Frank Hellerup Madsens Blog: http://densynligemand.dk/

3. De sociale medier

Du kender naturligvis allerede de sociale medier såsom , Google+,Facebook og Twitter. Her skal du helst også være til stede

Når du har fået oprettet firmaprofiler på disse steder, skal du sørge for, at sætte dem ind på din hjemmeside. Derved viser du folk, hvor de nemt kan følge med i, hvad der sker i dit rengøringsfirma, og dermed kan de se dine gode tilbud og få svar på eventuelle spørgsmål

Udover det, så bliver du også belønnet af søgemaskinerne, hvis du er på de sociale medier, da det viser, at du har en seriøs og ambitiøs hjemmeside.

Forbinder du alle de her 3 områder, er du allerede langt foran langt de fleste hjemmesider for rengøringsfirmaer, og dermed godt i gang med din online markedsføring for dit rengøringsfirma.

8. Events og messer

Du kan lave dine egne events for dit rengøringsfirma

  Du kan sætte en stand op på det lokale torv, hvor du afholder konkurrencer, laver lidt underholdning og deler gratis gaver ud. Du kan for eksempel have en konkurrence, hvor folk kan møde op med noget, som de ikke kan rengøre selv. Hvis du ikke kan rengøre det for dem, så har de vundet en gave. Kun fantasien sætter grænser

Mød op på messer, hvor dine kunder kan tænkes at være, og som rengøringsfirma er det faktisk alle steder. På nær en messe for netop rengøringsfirmaer. Der finder du kun konkurrenter. Mød i stedet op på messer, hvor folk ikke forventer at se et rengøringsfirma, det kan få netop dit firma til at skille sig ud fra mængden

Husk at have en plan for, hvordan du møder og op taler til dine kunder. Få dem gerne til at underskrive en kontrakt med det samme, eller i det mindste skal du have et salgsmøde i hus. Ellers er det hele spildt.

9. Direct Mail

Sammen med telemarketing er det nr. 2 på listen over de mest brugte markedsføringsmetoder for rengøringsfirmaer

Lav en fængende overskrift som passer til din modtager Hvem er din modtager? Er det en direktør eller en formand for en boligforening? Start brevet med at skrive, hvad der skiller jer ud, og lad det ikke afhænge af prisen. Fortæl om jeres gode service, jeres garantier, jeres gode kommunikation med kunderne og jeres dedikation til at udføre et godt stykke arbejde

Dernæst fortæller du, at prisen selvfølgelig er fornuftig i forhold til den store service, som de vil modtage

Gør det muligt for modtageren af brevet at kunne kontakte dig hurtigst muligt, og gør kontaktoplysningerne tydelige i brevet

Gør det kort, spændende, oplysende og giv dem gerne et tidsbegrænset tilbud på én af jeres services. For eksempel: ” Tak fordi du læste med, som tak vil vi gerne tilbyde jer 2 ugers gratis rengøring, hvis I kontakter os indenfor 14 dage efter modtagelsen af dette her brev ”

Det som du altid skal huske

Tak fordi du læste med i denne her guide, følger du rådene her, så er du et stort skridt videre i den ædle kunst at få markedsført og startet dit firma. Et resume af det hele og 3 ting, som du bør tage med fra denne guide, er

  1. 1.       Markedsfør, markedsfør og markedsfør

Disse 3 ord er nævnt af Lars Larsen (JYSK) som opskriften på hans succes. Du kan stort set ikke markedsføre for lidt. Hvis du er lige ved at starte, skal du markedsføre. Er du på vej frem, skal du markedsføre endnu mere. Selv hvis du er på toppen, skal du markedsføre. En dag mister du nogle af dine kunder, og så får du brug for nogle flere. Så simpelt er det

  1. 2.       Ikke en lav pris, men mere værdi

Det er altid nemt at tænke: ”Jeg sænker bare min pris, så får jeg flere kunder!”, men så begynder din konkurrent at tænke det samme, og lige pludselig er der ingen af jer, der har råd til jeres udgifter, ikke mindst til markedsføring, og så går I begge konkurs. Tænk hellere på, om du ikke kan forbedre dit produkt og din service. Hvordan kan vi gøre det bedre, og hvordan kan vi gøre mere for kunden? Du kan helt sikkert finde på mange måder at forbedre dette. Se en video om hvordan du udregner priser på rengøring her:

 

 

  1. 3.       Tænk på image

Tænk på hvordan du præsenterer jeres rengøringsfirma

Lige fra en ren bil, til rent tøj, medarbejdere der har lært at opføre sig ordenligt, en pæn hjemmeside og det sprog i bruger i jeres kommunikation. Giv ikke en kunde en mulighed for at opfatte dit firma som useriøst. Den slags rengøringsfirma har du ikke lyst til at have.

Til gengæld håber vi, at denne her vejledning har givet dig mod til at starte et rengøringsfirma – et rengøringsfirma, som du har lyst til at have i mange år fremover

Aktiv 3 er startet af mig Jimi Hove , som har skrevet den her guide Aktiv 3`s profil på Google+ ( som jeg betragter som det vigtigste sociale medie , lige nu) er her Aktiv 3.

Følg os der , lær mere og få nye jobs først igennem vores Google+ profil Og her en masse eksterne links hvor du kan lære meget mere om det at starte et rengøringsfirma

Startvæksts guide til at starte et rengøringsfirma

Kontrakt / serviceaftale til din første kunde

Hvis du har brug for hjælp med søgeoptimering af din hjemmeside og har et rengøringsfirma/ ejendomsservice/ snerydning – firma, så kan du helt personligt hyre mig Jimi Hove som står bag siden her.

Jeg er anbefalet af de bedste i branchen( blandt andre Martin Thorborg) Se mere af de gode anbefalinger her : https://www.linkedin.com/in/ejendomsservice

Jeg kan kun tage 3 firmaer ind per by, således at mine kunder ikke konkurrerer mod hinanden mere end nødvendigt

Men der er stadig god plads til 3 rengøringsfirmaer i hver by, i top 3 på Google 🙂 Du kan læse mere om mine evner , og mine timepris her: søgemaskineoptimering for rengøringsfirmaer

Skriv en kommentar